085 130 25 80 (Nieuwe centrale nr.)

U bent nu hier: 

Tips & Advies / 

Een gezonde schildklierfunctie: een gezonde stofwisseling! Deel 1.

Een gezonde schildklierfunctie: een gezonde stofwisseling! Deel 1.

Regulier wordt bij een trage schildklierwerking schildklierhormoon toegediend. Bij ontstekingsklachten worden ontstekingsremmers gegeven, bij maagzuurklachten maagzuurremmers en zo kan de lijst wel even doorgaan. Maar waarom is er een trage schildklier? Waarom is er pijn of een ontsteking?

De voorwaarden voor een goede schildklierfunctie

Om de oorzaak achter een klacht te vinden is het boeiend om uit te zoeken wat het normale werkingsmechanisme is. Hoe deze werkingsmechanismen normaliter verlopen heet fysiologie. Als je weet hoe het normaal hoort te verlopen kun je vaak ook achterhalen waar het fout gaat, en wat je zelf kunt doen om het proces weer in goede banen te leiden.

De eerste stap om het normale werkingsmechanisme van de schildklier te ondersteunen is door te kijken wat de schildklier nodig heeft om schildklierhormoon te maken. Schildklierhormoon wordt gevormd door Jodium te koppelen aan het eiwit Tyrosine. Tijdens deze koppeling heeft de schildklier cofactoren nodig zoals waarbij selenium heel belangrijk is. Deze bouwstoffen moeten we dus genoeg eten om het überhaupt mogelijk te maken om schildklierhormoon te kunnen produceren. Schaal- en schelpdieren (mosselen, garnalen) bevatten in hoge mate tyrosine en jodium. Jodium zit verder in vis (uit de zee), vlees en zeewieren. Omdat veel Nederlanders dit in onvoldoende mate binnenkrijgen wordt het toegevoegd aan tafelzout en brood. Deze laatste twee voedingsmiddelen zijn echter niet de meest gezonde keuzes (lees hiervoor ook deel 2 van een gezonde schildklierfunctie: goed voor de darm is goed voor de schildklier). De gezondste bronnen van selenium zijn groenten, knoflook en noten, waarbij paranoten ('brasil nut') de kroon spannen.

Soms is er wel genoeg van het hormoon, maar kan het toch niet functioneren!

Soms is er voldoende van het hormoon, maar voordat het werkzaam kan zijn moet het binden aan een receptor. Het schildklierhormoon wordt via het bloed getransporteerd en hecht op de receptoren van doelorganen aan. Voor een goede binding is zowel vitamine A als vitamine D nodig. Levertraan bevat beide. We halen vitamine A uit leverproducten, of het wordt geproduceerd vanuit bèta-caroteen uit bijvoorbeeld wortelen, donkergroene bladgroenten, mango of mandarijnen. Voor vitamine D moeten we onszelf voldoende blootstellen aan zonlicht. Helaas dat in Nederland alleen in de zomermaanden voldoende vitamine D te maken is uit zonlicht!

Het doelorgaan van de schildklier: de mitochondriën

De functie van de schildklier is om de basale stofwisseling in stand te houden. De cellen krijgen door inwerking van het schildklierhormoon energie om hun functie te kunnen uitoefenen. Als cellen harder werken komt er warmte vrij. De schildklier is dus ook belangrijk is onze temperatuurhuishouding. Iemand met een trage schildklierwerking verbrandt minder, dus neemt snel toe in gewicht en heeft het sneller koud.

Om goed te kunnen functioneren heeft de schildklier heel wat nodig. De hormonen die hij maakt werken in op verbrandingscellen, de zgn. mitochondriën. Dit zijn soort kleine energie-centrales die suiker uit het bloed omzetten in bruikbare energie.

Spieren bevatten heel veel van deze mitochondriën. Daarom heeft een gespierd persoon vaak weinig vetmassa: de mitochondriën kunnen niet alleen suiker maar ook vet verbranden om daar energie van te maken. Als er weinig spiermassa is, zijn er weinig mitochondriën.

Het schildklierhormoon spoort de mitochondriën aan om energie (en dus warmte) te produceren. Als er weinig mitochondriën aanwezig zijn, kan het schildklierhormoon er ook niet voldoende op inwerken.  Het is dan dus zaak om meer mitochondriën te gaan produceren, maar hoe?

Het is dus zaak om meer mitochondriën te produceren, maar hoe?

Met behulp van krachttraining en beweging waarbij er een zuurstof tekort in de spier ontstaat! Het verzuren van de spieren en het kortademig worden zijn tekenen dat je goed bezig bent. Deze vormen van bewegen zorgen voor aanpassing; de spieren gaan meer mitochondriën maken, zodat ze de volgende keer de belasting beter aan kunnen. Daardoor kunnen ze meer energie produceren uit vet en andere brandstoffen. Meer mitochondriën betekent: meer bindingsplaatsen (receptoren) voor schildklierhormoon.

Deze receptoren voor schildklierhormoon bestaan uit eiwitten. Spieren bestaan tevens uit eiwitten, en schildklierhormoon zelf bestaat ook uit eiwit (L-Tyrosine) Genoeg gezonde eiwitrijke voeding eten is belangrijk voor de opbouw van spierweefsel, schildklierhormoon en schildklierreceptoren. Veel eiwit eten is niet gezond als je niet beweegt, dus is het nodig om meer te bewegen! Als je dagelijks beweegt en een paar keer per week stevig traint, dan is het heel gezond om 30% van je calorieën uit eiwit te halen. De gezondste eiwitten zitten in eieren, vis, schaal- en schelpdieren, gevogelte en noten. Eiwitten zijn heel verzadigend, en ze verhogen je lichaamstemperatuur (dat is welkom bij een trage schildklier!)

Samengevat is het bij een trage schildklierfunctie dus belangrijk om genoeg van alle bouwstoffen binnen te krijgen via voeding of supplementen, te gaan trainen en meer eiwitten te gaan eten. Trainen zorgt ervoor dat er meer energie-centrales in de spieren worden gebouwd, waardoor het schildklierhormoon beter kan functioneren

Dit onderwerp wordt vervolgd in “Een gezonde schildklier deel 2”

Met oa:

  • intermitterend vasten en koolhydraten beperken, zorgen voor een betere stofwisseling
  • de bijnieren en stress: slecht voor je schildklier?
  • goed voor je darm is goed voor je schildklier!

Wat doet de osteopaat?

Lees meer tips en adviezen op ons blog, we schrijven over uiteenlopende onderwerpen rondom gezondheid en vitaliteit.

Vergeet niet deze pagina te delen of er tweet over te schrijven! Wellicht vinden uw volgers het ook interessant!

Een gespannen twaalfvingerige darm bemoeilijkt de galafgifte en dus de vetvertering.