06-137 84 618 (Centraal nr.)

U bent nu hier: 

Tips & Advies / 

Rood vlees kankerverwekkend?

Rood vlees kankerverwekkend?

Rood vlees (zoogdiervlees) vergroot het risico op darmkanker stelt de WHO. Je kunt van elk voedingsmiddel vaak voor- en nadelen opnoemen. Zo kun je ook van (rood) vlees zeggen; het bevat goede eiwitten, mineralen en vitaminen en draagt het daarom bij aan de opbouw van sterke spieren, een goed werkend immuunsysteem en een gezond zuurstoftransport.

Voor elk voedingsmiddel geldt dat hoe meer de industrie ermee geknoeid heeft, hoe meer het een belasting voor ons lichaam vormt.

Maar uit de aanwezigheid van gunstige bestanddelen van een voedingsmiddel kun je niet direct afleiden dat het ook gezond is.
De voordelen van de goede bestanddelen in rood vlees wegen bij regelmatig gebruik blijkbaar niet op tegen de nadelen. Bewerkt vlees (worst, hamburgers, schnitzels...) is overigens ongezonder dan onbewerkt vlees (biefstuk, varkenshaas): voor elk voedingsmiddel geldt dat hoe meer de industrie ermee geknoeid heeft, hoe meer het een belasting voor ons lichaam vormt. Aan bewerkt vlees zitten vaak veel toevoegingen zoals zout, conserveringsmiddelen, kleurstoffen en zelfs gluten en soja.

Rood Vlees

Daarbij komt dat voor elk type vlees (dus ook witvlees) geldt dat de voeding en de beweging van dat het dier gehad heeft mede bepaalt of het gezond is of niet. Een dier kan in de natuur vrij grazen en eet gras, bladeren, insecten, wormpjes, zaden: vol goede voedingsstoffen en omega 3 vetzuren. Ze kunnen vrij bewegen en bouwen daarom gezonde spieren op: het zijn immers de spieren die we eten. Dieren in de industrie krijgen nauwelijks beweging dus ontwikkelen vetter vlees en krijgen granen, mais en soja te eten: voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega 6. Deze voedingsmiddelen zorgen bij de dieren net als bij ons voor ontstekingsreacties in het maag-darmkanaal. Hun omega 6 rijke vlees komt vervolgens weer op ons bordje. Hoge omega 6 gehaltes zijn een risicofactor voor het ontstaan van (darm)kanker bij de mens.

Eet voldoende vette vis en gevarieerd groente

Bedenk daarbij dat de gemiddelde mens weinig ontstekingsremmende omega 3 vetzuren uit vis, garnalen, mosselen, zeewier, lijnzaad, walnoten, chia zaad etc. eet en de balans tussen omega 3 en 6 raakt helemaal zoek. Af en toe vlees eten kan weinig kwaad mits er maar voldoende van deze ontstekingsremmende vetten tegenover wordt gesteld. De hartstichting raad niet voor niets aan tweemaal per week vette vis te eten. Het zou goed zijn om daarnaast ook nog tweemaal witvis en/of garnalen en mosselen per week te eten in plaats van vlees. De rest van de week is (biologisch) gevogelte dan een goede optie! Dus kip, kalkoen, eend, gans, fazant, duif en parelhoen bijvoorbeeld.

Met 200 gram groenten per dag wordt helaas niet de behoefte van het lichaam afgedekt.

Om vlees goed te kunnen verwerken in het maagdarmkanaal is het tevens belangrijk om voldoende groenten te eten: de vezels helpen bij de peristaltiek. Een te lage vezelinname bij een grote vleesconsumptie leidt tot divertikels (uitstulpingen) in de dikke darm die vervelend kunnen gaan ontsteken. Daarnaast hebben groenten veel ontstekingsremmende eigenschappen en dragen ze bij aan het handhaven van het zuur-base evenwicht. De cellulaire vezels in groenten voeden de darmflora en beschermen daarmee tegen tal van ziektes, waaronder darmkanker. Zo veel mogelijk verschillende soorten groenten en fruit eten zorgt voor een zeer diverse flora. Variatie is dus het toverwoord. Met 200 gram groenten per dag wordt helaas niet de behoefte van het lichaam afgedekt. 800 gram per dag is een betere richtlijn. Dit is te makkelijk te behalen door in plaats van de a-cellulaire vezelrijke granen en aardappelen meer cellulaire-vezelrijke groenten, bieten, wortels en knollen te eten naast goede vetten (noten, avocado, olijfolie, kokosolie, roomboter) en gezonde eiwitbronnen (vis, gevogelte, eieren).

"WHO: worst en rood vlees verhogen kans op kanker" Klik hier voor het krantenbericht.

Wat doet de osteopaat?

Lees meer tips en adviezen op ons blog, we schrijven over uiteenlopende onderwerpen rondom gezondheid en vitaliteit.

Vergeet niet deze pagina te delen of er tweet over te schrijven! Wellicht vinden uw volgers het ook interessant!

Een gespannen twaalfvingerige darm bemoeilijkt de galafgifte en dus de vetvertering.